MP08: Desplegament d'aplicacions web (99 h)
1. Unitats de competència associades al mòdul
- UC_2-0493-11_3: implementar, verificar i documentar aplicacions web en entorns internet, intranet i extranet
Competències professionals, personals i socials (CPPeS)
a) Configurar i explotar sistemes informàtics, adaptant la configuració lògica del sistema segons les necessitats d'ús i els criteris establerts.
b) Aplicar tècniques i procediments relacionats amb la seguretat en sistemes, serveis i aplicacions, complint el pla de seguretat.
c) Gestionar servidors d'aplicacions adaptant-ne la configuració en cada cas per permetre el desplegament d'aplicacions web.
j) Desenvolupar i integrar components programari a l'entorn del servidor web, emprant eines i llenguatges específics, per complir les especificacions de l'aplicació.
n) Elaborar i mantenir la documentació dels processos de desenvolupament, utilitzant eines de generació de documentació i control de versions.
o) Desplegar i distribuir aplicacions web en diferents àmbits d'implantació, verificant-ne el comportament i realitzant modificacions.
r) Resoldre situacions, problemes o contingències amb iniciativa i autonomia en làmbit de la seva competència, amb creativitat, innovació i esperit de millora en el treball personal i en el dels membres de lequip.
Objectius generals (OG)
c) Instal·lar mòduls analitzant-ne l'estructura i la funcionalitat per gestionar servidors d'aplicacions.
d) Ajustar paràmetres analitzant-ne la configuració per gestionar servidors d'aplicacions.
2. Relació d’unitats formatives i resultats d’aprenentatge
Unitats Formatives | Hores Mínimes | HLLD | Total H. | Data Inici | Data Final | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
UF1. Servidors web i de transferència de fitxers | 30 | 0 | 30 | Setmana 1 |
Setmana 10 |
||||
RA1: Implanta arquitectures web analitzant i aplicant criteris de funcionalitat. | |||||||||
RA2: Gestiona servidors web avaluant i aplicant criteris de configuració per a l'accés segur als serveis. | |||||||||
RA3: Administra servidors de transferència de fitxers avaluant i aplicant criteris de configuració que garanteixin la disponibilitat del servei. | |||||||||
UF2. Servidors d’aplicacions web | 12 | 0 | 12 | Setmana 11 |
Setmana 14 |
||||
RA1: Implanta aplicacions web en servidors d'aplicacions avaluant i aplicant criteris de configuració per al seu funcionament segur. | |||||||||
UF3. Desplegament d’aplicacions web | 12 | 0 | 12 | Setmana 15 |
Setmana 18 |
||||
RA1: Verifica l'execució d'aplicacions web comprovant els paràmetres de configuració de serveis de xarxa. | |||||||||
UF4. Control de versions i documentació | 12 | 0 | 12 | Setmana 19 |
Setmana 22 |
||||
RA1: Elabora la documentació de l'aplicació web avaluant i seleccionant eines de generació de documentació i control de versions. |
3. Relació de continguts
UF1. Servidors web i de transferència de fitxers
-
Implantació d’arquitectures web:
1.1 Arquitectures web. Models.
1.2 Servidors web i d’aplicacions. Instal·lació i configuració bàsica.
1.3 Estructura i recursos que componen una aplicació web. Descriptor de desplegament.
-
Administració de servidors web:
2.1 Configuració avançada del servidor web.
2.2 Mòduls: instal·lació, configuració i ús.
2.3 Servidors virtuals. Creació, configuració i utilització.
2.4 Autenticació i control d’accés.
2.5 El protocol HTTPS.
2.6 Certificats. Servidors de certificats.
2.7 Desplegament d’aplicacions sobre servidors web.
-
Instal·lació i administració de servidors de transferència de fitxers:
3.1 Configuració del servei de transferència de fitxers. Permisos i quotes.
3.2 Tipus d’usuaris i accessos al servei.
3.3 Modes de connexió del client.
3.4 Protocol de transferència de fitxers segur.
3.5 Utilització d’eines gràfiques.
3.6 Utilització del servei de transferència de fitxers des del navegador.
3.7 Utilització del servei de transferència de fitxers en el procés de desplegament de l’aplicació web.
UF2. Servidors d’aplicacions web
-
Administració de servidors d’aplicacions:
1.1 Arquitectura i configuració bàsica del servidor d’aplicacions.
1.2 Administració d’aplicacions web.
1.3 Autenticació d’usuaris. Dominis de seguretat per a l’autenticació.
1.4 Administració de sessions. Sessions persistents.
1.5 Arxius de registre d’accés i filtre de sol·licituds.
1.6 Configuració del servidor d’aplicacions per a la cooperació amb servidors web.
1.7 Desplegament d’aplicacions en el servidor d’aplicacions.
1.8 Seguretat en el servidor d’aplicacions. Configuració del servidor d’aplicacions amb suport SSL/T.
UF3. Desplegament d’aplicacions web
-
Serveis de xarxa implicats en el desplegament d’una aplicació web:
1.1 Resolutors de noms. Procés de resolució d’un nom de domini.
1.2 Paràmetres de configuració i registres del servidor de noms afectats en el desplegament.
1.3 Servei de directoris: característiques i funcionalitat.
1.4 Arxius bàsics de configuració. Interpretació i ús.
1.5 Autenticació d’usuaris en el servei de directoris.
1.6 Adaptació de la configuració del servidor de directoris per al desplegament de l’aplicació. Usuaris centralitzats.
UF 4: Control de versions i documentació
-
Documentació i sistemes de control de versions:
1.1 Eines externes per a la generació de documentació. Instal·lació, configuració i ús.
1.2 Creació i utilització de plantilles.
1.3 Instal·lació, configuració i ús de sistemes de control de versions.
1.4 Operacions avançades.
1.5 Seguretat dels sistemes de control de versions.
1.6 Història d’un repositori.
4. Estratègies metodològiques i organització del MP
Com és obvi, en un cicle de la família d’Informàtica l’ús de les TAC és més que fonamental. Per això incorporem la plataforma Moodle com a entorn virtual d’aprenentatge (EVA). S’utilitzaran alguns apunts preparats pel professor i es tindrà sempre accés a les pàgines dels diferents serveis que utilitzem.
5. Avaluació i qualificació del MP
5.1 Qualificació del MP
La qualificació del mòdul professional es determina analitzant les hores de cadascuna de les UFs, la rellevància dels RA que aquestes contenen i el perfil professional del cicle.
Les Ufs les ponderarem de forma equitativa respecte les hores de docència impartides.
Així doncs, l’equació per qualificar el mòdul professional és la següent:
** QMP = 0.45 · QUF1 + 0.18 · QUF2 + 0.18 · QUF3 + 0.19 · QUF4 **
essent:
- QMP la qualificació del Mòdul Professional
- QUF1 la qualificació de la UF1
- QUF2 la qualificació de la UF2
- QUF3 la qualificació de la UF3
- QUF4 la qualificació de la UF4
Per tal d’aprovar el Mòdul Professional cal superar independentment cadascuna de les Unitats Formatives (QUFX >= 5).
Per superar cadascuna de les UFs que integren el Mòdul Professional, l’alumne disposa de fins a quatre convocatòries ordinàries i una d’extraordinària, que si fos el cas, cal que l’alumne sol·liciti a la direcció del centre. A fi de poder superar una determinada UF en primera convocatòria, cal que l’alumne assisteixi com a mínim un 80% de les hores lectives que la UF té assignades.
5.2 Avaluació del MP en segona convocatòria
L’alumnat que no superi una determinada UF en primera convocatòria, tindrà opció a presentar-se a la segona convocatòria. Només es pot avaluar en segona convocatòria de les UFs que no hagin estat superades en primera convocatòria.
Els alumnes que no superin la convocatòria ordinària podran presentar-se a la segona convocatòria. Per això caldrà presentar les pràctiques que determini el professor en el termini prefixat i realitzar una prova escrita que es durà a terme, finalitzades les convocatòries ordinàries de les UFs del curs, en les dates fixades pel centre a tal efecte. En aquesta prova escrita, es pot preguntar qualsevol aspecte relacionat tant amb els continguts de la UF, com amb les pràctiques realitzades al llarg de mateixa. Per superar la convocatòria caldrà superar les dues parts individualment.
No obstant això, si un estudiant no es veu capacitat per recuperar la UF suspesa, pot optar per no presentar-se a la prova de recuperació, evitant així consumir la convocatòria.
6. Espais i equipaments del MP
El MP s’imparteix en les aules taller d’informàtica preparades per treballar amb discs durs extraïbles amb ordinadors de sobretaula i infraestructura d’accés a xarxa per connectar els portàtils dels alumnes. El MP tindrà associat un curs Moodle per a la comunicació dels alumnes i la publicació si s’escau de material addicional aixi com un espai web a http://daw.institutmontilivi.cat. La plataforma moodle permetrà que l’estudiant pugui consultar les seves qualificacions de les activitats que anem realitzant, a fi de que ell mateix pugui dur a terme el seguiment dels seus progressos dins el mòdul.
Els materials i activitats proposades estan publicats al curs Moodle de l’assignatura.
7. Material i recursos necessaris per a desenvolupar el MP
Per impartir aquest mòdul farem un ús intensiu de la plataforma Moodle.
Per la instal·lació i configuració de serveis s'utilitzarà l'eina Docker en cadascun dels ordinadors personals, per la qual cosa caldrà tenir el sistema operatiu actualitzat.
Per la generació de documentació s'utilitzarà l'eina phpDocumentor.
Pel control de versions s'utilitzarà l'eina git
8. Bibliografia general del MP
Enguany no farem servir cap llibre de text de referència. Tota la informació necessària es publicarà a l’espai Moodle del mòdul i/o a la plataforma Oracle iLearning.
- Material propi
- web de l'institut
- web de apache
- web de proftpd
- phpDocumentor
- Git
Tant la informació en paper com la informació en format digital que es va proporcionant al llarg del curs cal que l’alumne se la gestioni i organitzi correctament a fi de tenir-la a l’abast en tot moment quan aquesta pugui ser requerida.
9. Programació d’unitats formatives
En el moment d’iniciar cadascuna de les UF es presentarà detalladament el seu desenvolupament i el sistema d’avaluació emprat.
L'ordre de les UFs serà modificat i barrejat degut a treballar en mode ABP.