Salta el contingut

0484: Bases de dades (132 h al centre)

Aquesta programació es basa en:

1. Unitats de competència associades al mòdul

  • 2022611 Programar bases de dades relacionals.

Competències professionals, personals i socials (CPPeS)

b) Aplicar tècniques i procediments relacionats amb la seguretat en sistemes, serveis i aplicacions, complint el pla de seguretat.

c) Gestionar bases de dades, interpretant el seu disseny lògic i verificant integritat, consistència, seguretat i accessibilitat de les dades.

e) Desenvolupar aplicacions multiplataforma amb accés a bases de dades utilitzant llenguatges, llibreries i eines adequats a les especificacions.

q) Gestionar la informació emmagatzemada en sistemes ERP-CRM garantint la seva integritat.

t) Establir vies eficaces de relació professional i comunicació amb els seus superiors, companys i subordinats, respectant l'autonomia i competències de les diferents persones.

d) Gestionar bases de dades, interpretant el seu disseny lògic i verificant la integritat, la consistència, la seguretat i l'accessibilitat de les dades.

e) Desenvolupar aplicacions web amb accés a bases de dades utilitzant llenguatges, objectes d'accés i eines de mapatge adequats a les especificacions.

q) Adaptar-se a les noves situacions laborals, mantenint actualitzats els coneixements científics, tècnics i tecnològics relatius al seu entorn professional, gestionant la seva formació i els recursos existents en l'aprenentatge al llarg de la vida i utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació.

Objectius generals (OG)

c) Interpretar el disseny lògic de bases de dades, analitzant i complint les especificacions relatives a la seva aplicació, per a gestionar bases de dades.

e) Seleccionar i emprar llenguatges, eines i llibreries, interpretant les especificacions per a desenvolupar aplicacions multiplataforma amb accés a bases de dades.

f) Gestionar la informació emmagatzemada, planificant i implementant sistemes de formularis i informes per a desenvolupar aplicacions de gestió.

q) Realitzar consultes, analitzant i avaluant el seu abast, per a gestionar la informació emmagatzemada en sistemes ERP-CRM.

u) Descriure els rols de cadascun dels components del grup de treball, identificant en cada cas la responsabilitat associada, per a establir les relacions professionals més convenients.

L'objectiu general u) surt al Real Decreto 405/2023, de 29 de mayo però no a les orientacions de Catalunya.

e) Interpretar el disseny lògic, verificant-ne els paràmetres establerts per gestionar bases de dades.

f) Seleccionar llenguatges, objectes i eines, interpretant les especificacions per desenvolupar aplicacions web amb accés a bases de dades.

g) Utilitzar llenguatges, objectes i eines, interpretant les especificacions per desenvolupar aplicacions web amb accés a bases de dades.

q) Establir procediments, verificant la seva funcionalitat, per desplegar i distribuir aplicacions.

s) Analitzar i utilitzar els recursos i les oportunitats d'aprenentatge relacionats amb l'evolució científica, tecnològica i organitzativa del sector i les tecnologies de la informació i de la comunicació, per mantenir l'esperit d'actualització i adaptar-se a noves situacions laborals i personals.

Els objectius generals q) i s) surten al Real Decreto 405/2023, de 29 de mayo però no a les orientacions de Catalunya.

2. Relació d'Activitats i Resultats d'Aprenentatge

Activitats

AEA RA Tema Setmanes Setmana inici Setmana final
A1 RA3 Consultes senzilles 4 1 4
A2 RA1 Teoria BDD 1 5 5
A3 RA6 Model ER 2 6 7
A4 RA6 Esquema Relacional 3 8 10
A5 RA3 Consultes avançades 4 11 14
A6 RA4 Insert, update, delete 2 15 16
A7 RA2 Creació de taules i Restriccions 2 17 18
A8 RA2 Vistes i altres objectes 1 19 19
A9 RA5 Procediments, funcions 2 20 21
A10 RA5 Cursors i excepcions 4 22 25
A11 RA5 Triggers i events 2 26 27
A12 RA5 Projecte 2 28 29
A13 RA7 NoSQL 4 30 33

Resultats d'Aprenentatge i Criteris d'Avaluació

1. Reconeix els elements de les bases de dades analitzant-ne les funcions i valorant la utilitat dels sistemes gestors.

1.1 Analitza els sistemes lògics d'emmagatzematge i característiques.

1.2 Identifica els diferents tipus de bases de dades segons el model de dades emprat.

1.3 Identifica els diferents tipus de bases de dades segons la ubicació de la informació.

1.4 Avalua la utilitat d'un sistema gestor de bases de dades.

1.5 Reconeix la funció de cadascun dels elements d'un sistema gestor de bases de dades.

1.6 Classifica els sistemes gestors de bases de dades.

1.7 Reconeix la utilitat de les bases de dades distribuïdes.

1.8 Analitza les polítiques de fragmentació de la informació.

1.9 Identifica la legislació vigent sobre protecció de dades.

1.10 Reconeix els conceptes de Big Data i de la intel·ligència de negocis.

2. Crea bases de dades definint-ne l'estructura i les característiques dels elements segons el model relacional.

2.1 Analitza el format d'emmagatzematge de la informació.

2.2 Crea les taules i les relacions entre elles.

2.3 Selecciona els tipus de dades adequades.

2.4 Defineix els camps clau a les taules.

2.5 Implanta les restriccions reflectides al disseny lògic.

2.6 Crea vistes.

2.7 Crea els usuaris i els assigna privilegis.

2.8 Utilitza assistents, eines gràfiques i els llenguatges de definició i control de dades.

3. Consulta la informació emmagatzemada en una base de dades fent servir assistents, eines gràfiques i el llenguatge de manipulació de dades.

3.1 Identifica les eines i sentències per fer consultes.

3.2 Fa consultes simples sobre una taula.

3.3 Fa consultes sobre el contingut de diverses taules mitjançant composicions internes.

3.4 Fa consultes sobre el contingut de diverses taules mitjançant composicions externes.

3.5 Fa consultes resum.

3.6 Fa consultes amb subconsultes.

3.7 Fa consultes que impliquen múltiples seleccions.

3.8 Aplica criteris d'optimització de consultes.

4. Modifica la informació emmagatzemada a la base de dades utilitzant assistents, eines gràfiques i el llenguatge de manipulació de dades.

4.1 Identifica les eines i sentències per modificar el contingut de la base de dades.

4.2 Insereix, esborra i actualitza dades a les taules.

4.3 Inclou en una taula la informació resultant de l'execució d'una consulta.

4.4 Disseny guions de sentències per dur a terme tasques complexes.

4.5 Reconeix el funcionament de les transaccions.

4.6 Anul·lat parcialment o totalment els canvis produïts per una transacció.

4.7 Identifica els efectes de les diferents polítiques de bloqueig de registres.

4.8 Adopta mesures per mantenir la integritat i la consistència de la informació.

5. Desenvolupa procediments emmagatzemats avaluant i utilitzant les sentències del llenguatge incorporat al sistema gestor de bases de dades.

5.1 Identifica les diverses maneres d'automatitzar tasques.

5.2 Reconeix els mètodes d'execució de guions.

5.3 Identifica les eines disponibles per editar guions.

5.4 Defineix i utilitza guions per automatitzar tasques.

5.5 Utilitza les funcions proporcionades pel sistema gestor.

5.6 Defineix procediments i funcions d'usuari.

5.7 Utilitza estructures de control de flux.

5.8 Defineix esdeveniments i disparadors.

5.9 Utilitza cursors.

5.10 Utilitza excepcions.

6. Dissenya models relacionals normalitzats interpretant diagrames entitat/relació.

6.1 Utilitza eines gràfiques per representar el disseny lògic.

6.2 Utilitza les taules del disseny lògic.

6.3 Utilitza els camps que formen part de les taules del disseny lògic.

6.4 Analitza les relacions entre les taules del disseny lògic.

6.5 Utilitza els camps clau.

6.6 Aplica regles d'integritat.

6.7 Aplica regles de normalització.

6.8 Analitza i documenta les restriccions que no es poden plasmar en el disseny lògic.

7. Gestiona la informació emmagatzemada en bases de dades no relacionals, avaluant i utilitzant les possibilitats que proporciona el sistema gestor.

7.1 Descriu les característiques de les bases de dades no relacionals.

7.2 Avalua els tipus principals de bases de dades no relacionals.

7.3 Identifica els elements utilitzats en aquestes bases de dades.

7.4 Identifica diverses formes de gestió de la informació segons el tipus de base de dades no relacionals.

7.5 Utilitza les eines del sistema gestor per a la gestió de la informació emmagatzemada.

3. Relació de continguts

1. Emmagatzematge de la informació:

1.1. Fitxers (plans, indexats, accés directe, entre d'altres).

1.2. Bases de dades. Conceptes, usos i tipus segons el model de dades, la ubicació de la informació.

1.3. Sistemes gestors de base de dades: funcions, components i tipus.

1.4. Bases de dades centralitzades i bases de dades distribuïdes. Tècniques de fragmentació.

1.5. Legislació sobre protecció de dades.

1.6. Big Data: introducció, anàlisi de dades, intel·ligència de negocis.

2. Bases de dades relacionals:

2.1. Model de dades.

2.2. Terminologia del model relacional.

2.3. Tipus de dades.

2.4. Claus primàries.

2.5. Restriccions de validació.

2.6. Índexs. Característiques.

2.7. El valor NULL.

2.8. Claus foranes.

2.9. Vistes.

2.10. Usuaris. Privilegis.

2.11. Llenguatge de descripció de dades (DDL).

2.12. Llenguatge de control de dades (DCL).

3. Realització de consultes:

3.1. Projecció, selecció i ordenació de registres.

3.2. Operadors. Operadors de comparació. Operadors lògics.

3.3. Consultes de resum.

3.4. Agrupament de registres.

3.5. Composicions internes.

3.6. Composicions externes.

3.7. Subconsultes.

3.8. Combinació de múltiples seleccions.

3.9. Optimització de consultes.

4. Tractament de dades:

4.1. Inserció, supressió i modificació de registres.

4.2. Integritat referencial.

4.3. Subconsultes i composicions en les sentències d'edició.

4.4. Transaccions.

4.5. Polítiques de bloqueig. Concurrència.

5. Programació de bases de dades:

5.1. Introducció. Llenguatge de programació.

5.2. Variables del sistema i variables d'usuari.

5.3. Funcions.

5.4. Estructures de control de flux.

5.5. Procediments emmagatzemats. Funcions d'usuari.

5.6. Esdeveniments i disparadors.

5.7. Excepcions.

5.8. Cursors.

6. Interpretació de Diagrames Entitat/Relació:

6.1. El model E/R. Entitats i relacions. Cardinalitats. Debilitat.

6.2. El model E/R ampliat. Generalització i especialització. Agregació.

6.3. Pas del diagrama E/R al model relacional.

6.4. Restriccions semàntiques del model relacional.

6.5. Normalització de models relacionals.

7. Ús de bases de dades no relacionals:

7.1. Característiques de les bases de dades no relacionals.

7.2. Tipus de bases de dades no relacionals.

7.3. Elements de les bases de dades no relacionals.

7.4. Sistemes gestors de bases de dades no relacionals.

7.5. Eines dels sistemes gestors de bases de dades no relacionals per a la gestió de la informació emmagatzemada.

4. Estratègies metodològiques i organització del MP

En aquest mòdul fomentarem al màxim l'aprenentatge cooperatiu.

Els diferents RA que integren el mòdul, tenen particularitats que fan que l'estratègia metodològica a emprar sigui diferent per cadascun.

4.1 Organització

Es treballarà a les aules d'informàtica, en grups de 20 alumnes barrejant les especialitats de ICB0 i ICC0, en horari de matins.

Començarem treballant l'RA3, ja que és el més important en el mòdul de bases de dades, tant pel cicle de ICB0 com pel ICC0. Aquest és molt procedimental, i per tant, a banda de les exposicions teorico-pràctiques, introduirem exercicis que els estudiants resoldran fent servir l'ordinador. Per a la resolució dels exercicis proposats, els alumnes podran col·laborar entre ells, fomentant així les relacions interpersonals i el treball en equip. Aquests exercicis seran una espècie de training per afrontar les proves escrites d'avaluació individual que realitzarem periòdicament. Podem parlar doncs d'un aprenentatge cooperatiu basat en problemes. De forma pràctica, els alumnes aniran interioritzant el Model Relacional, i serà més fàcil enfocar la part de Disseny en el RA6.

L'RA1 és sens dubte el més teòric. Aquest s'explicarà mitjançant classes magistrals. No cal dedicar-hi més d'una setmana.

L'RA6 seran casos de disseny que els alumnes hauran de resoldre de forma individual o en grup sobre paper o amb la utilització d'eines informàtiques de disseny de bases de dades. Abans, però, s'explicarà el Model Entitat-Relació per tal que s'entengui la simbologia utilitzada en aquest model.

L'RA2 és molt procedimental i es simplifica després d'haver treballat bé l'RA3 i sobretot l'RA6. A més de les exposicions teorico-pràctiques, farem participar als alumnes mitjançant la resolució de diversos exercicis que aquests resoldran amb l'ordinador.

L'RA4 és molt procedimental i es simplifica després d'haver terballat bé l'RA3. A més de les exposicions teorico-pràctiques, farem participar als alumnes mitjançant la resolució de diversos exercicis que aquests resoldran amb l'ordinador.

L'RA5 necessita coneixements de programació SQL. Aquest és un RA eminentment pràctic que desenvoluparem sobre el model relacional treballat a classe. Dins d'aquest RA desenvoluparem un projecte que resumirà els RA 2 a 6. L'RA7 el realitzarem en un entorn al Núvol, amb el MongoDB Atlas. En aquest RA treballarem els SGBD NoSQL, en concret el MongoDB. Tractarem la revisió del format de text per a la serialització de dades estructurades JSON. Realitzarem consultes amb find i aggregate i veurem la base de les operacions CRUD.

Incorporarem l'Anglès en els RA2, RA3, RA4 i RA5 a nivell de lectura d'apunts/manuals (comprensió lectora). Els accessos a les webs de mysql i MariaDB estan en anglès i les explicacions de classe són en català, sense que això suposi cap problema per al correcte aprenentatge dels alumnes.

4.3 Inclusió i perspectiva de gènere

Es promourà l'ús del llenguatge gràfic, escrit i oral, respectuós, inclusiu i no sexista tal com indica el pla per a la igualtat de gènere en el sistema educatiu. Es rebutjaran els materials didàctics on els comportaments i continguts sexistes i estereotips suposin discriminació entre dones i homes. Es tindrà especial atenció a la distribució equitativa de les tasques que puguin ser sensibles a estereotips i que suposin una discriminació entre dones i homes.

4.3.1 Atenció a la diversitat

Entenent diversitat com a la singularitat de cada persona dins un grup, podem trobar diferents ritmes o necessitats d'aprenentatge que caldrà valorar per a la millora del procés i la consecució dels objectius marcats.

A l'inici de curs es farà una avaluació diagnòstica on mirarem de saber no només les inquietuds, motivacions i coneixement del mòdul que té l'alumnat, sinó també, detectar la seva capacitat de raonament, de comunicació, de comprensió i de deducció.

A partir d'aquesta avaluació prendrem les accions necessàries, com pot ser l'execució d'exercicis de reforç o la formació d'agrupacions concretes.

La metodologia proposada, la qual redueix les classes magistrals, potencia l'aprenentatge significatiu acostant l'avaluació a situacions reals en el mon laboral, promou el treball cooperatiu, permet l'augment de la motivació de l'alumnat i l'assoliment de l'aprenentatge.

El fet de tenir accés web als apunts de classe permet adequar el ritme d'aprenentatge segons la necessitat de l'alumnat. En els casos necessaris es permetrà finalitzar l'entrega de pràctiques més tard de la data prevista.

Per adequar les activitats es promourà la cooperació en la identificació i solució de problemes trobats durant les activitats.

S'utilitzarà l'avaluació formativa, on el professor aprèn i llegeix les necessitats de l'alumnat, per atendre millor la diversitat i millorar el procés d'ensenyament aprenentatge.

4.3.2 Perspectiva de gènere

Es treballarà a partir d'una estratègia educativa en la qual es valoren les capacitats i característiques individuals de tot l'alumnat, independentment de l'orientació sexual o identitat de gènere. Aquest enfocament busca impulsar una igualtat efectiva d'oportunitats.

Es promourà l'ús del llenguatge gràfic, escrit i oral, respectuós, inclusiu i no sexista tal com indica el pla per a la igualtat de gènere en el sistema educatiu.

Es rebutjaran els materials didàctics on els comportaments i continguts sexistes i estereotips suposin discriminació entre dones i homes.

Es tindrà especial atenció a la distribució equitativa de les tasques que puguin ser sensibles a estereotips i que suposin una discriminació entre dones i homes.

5. Avaluació i qualificació del MP

5.1 Qualificació del MP

Cal tenir en compte que aquest Mòdul formatiu té hores assignades al centre de pràctiques i per tant un 10% de la nota del mòdul s'obtindrà de l'estada a l'empresa.

La qualificació del Mòdul Professional (QMP) s'obté segons la següent ponderació:

QMP =( (0,05 x QRA1) + (0,06 x QRA2) + (0,25 x QRA3) + (0,06 x QRA4) + (0,36 x QRA5) + (0,10 x QRA6) + (0,12 x QRA7))90% + Q~RA estada a l'empresa~ 10%

  • La nota del RA d’estada a l’empresa serà el 100% de la nota dual.

  • L’avaluació dels aprenentatges de l’alumnat és contínua, per mòduls professionals i per RA.

  • La nota final del mòdul és numèrica, entre l’1 i el 10, sense decimals i té com a base la qualificació dels RA i les competències professionals, socials i personals de les capacitats clau (90%) i de l’estada a l’empresa (10%).

  • Totes les activitats d’aprenentatge són susceptibles de ser activitats d’avaluació. A l’inici del mòdul es lliurarà una proposta inicial indicant quins són els elements d’avaluació així com la ponderació estimativa de cada RA.

  • En qualsevol RA, algun dels instruments d’avaluació poden ser eliminats a criteri del professor per motius de temporització i seguiment, com ara disposar durant l’any lectiu de moltes festes locals en dies lectius de la UF, vagues d’estudiants, malalties del professor, donacions de sang, xerrades, sortides planificades, confinaments etc. Si algun instrument d’avaluació s’exclou de la graella, la ponderació de l’element exclòs es repartirà proporcionalment per als diferents ítems avaluables que sí s’han pogut cursar.

  • De la mateixa manera, el professorat es reserva el dret d’afegir nous instruments d’avaluació que consideri necessaris durant el curs, d’acord a les necessitats específiques del grup classe. Aquests instruments, poden afectar a tot el grup , a un subgrup d’estudiants o fins i tot a un estudiant en concret que requereixi una atenció individualitzada.

  • Per aprovar el mòdul cal haver superat tots els RA’s que el componen.

  • El mòdul professional és presencial i l'assistència és obligatòria. Més d’un 20% de faltes impedirà l’avaluació continua del Mòdul al que s’hagi faltat i comportarà anar a 2ª convocatòria.

  • Els casos individuals -en el que no es compleix el requisit d’assistència per motius excepcionals degudament documentats i/o justificats- se sotmetran a la consideració de l’equip docent que determinarà un pla de recuperació personalitzat per a cada cas.

  • Per superar cada RA, com a criteri general cal complir tots i cadascun dels següents apartats:

    • Obtenir una qualificació superior o igual a 5 en la mitjana ponderada de les pràctiques i proves realitzades en l’RA corresponent. (veure detall de la programació de cada RA) .

    • Obtenir una qualificació mínima d’un 4 en la mitjana ponderada de les diferents proves que es realitzin

    • Obtenir una qualificació superior a 2 en totes i cadascuna de les pràctiques obligatòries que s’hagin de realitzar en l’RA corresponent. Una pràctica obligatòria no lliurada o lliurada fora de termini suposarà una qualificació d’un 0, cosa que implicaria la no superació de l’RA llevat de casos de força major degudament justificats.

  • AVALUACIÓ DE LES PRÀCTIQUES : Per a superar cada pràctica, caldrà:

    • Lliurar la pràctica dins el termini especificat.

    • En les pràctiques que el professorat consideri necessari, es realitzarà una prova de validació de la pràctica que requerirà una qualificació mínima d’un 4 per ponderar amb la resta dels instruments d’avaluació.

  • Pel que fa a les actituds dels estudiants en referència al lliurament de treballs o realització d’exàmens total o parcialment copiats, es considerarà un motiu suficient per a la no superació de l’RA en què s’ha realitzat la còpia.

  • Les eines d’IA es poden fer servir, però no substituiran en cap cas a la feina de l’estudiant. Només poden fer-se servir com a eines de suport. Això significa:

    • Que no totes les respostes que proporcionen les eines d’IA s’ajusten als criteris d’implementació associats als continguts treballats en les pràctiques. No s’acceptaran solucions consistents en respostes automatitzades que no s’ajustin als criteris i paràmetres demanats pel professorat.

    • Que, tot i que l’eina d’IA proporcioni una resposta correcta, l’estudiant ha de tenir molt clar el significat de la resposta que l’eina d’IA ha proporcionat, per poder-la defensar durant la correcció i per fins i tot poder continuar desenvolupant o modificant la solució a partir del resultat obtingut per l’eina.

  • Les sortides acadèmiques plantejades en el marc curricular de cada Mòdul Professional (MP) també són obligatòries i el/la docent que l'organitza té la responsabilitat d'informar del seu valor en l´avaluació contínua i fer-ne una previsió en la programació didàctica (sempre que sigui possible).

  • El fet de no superar un RA o l’estada a l’empresa, significa que el mòdul professional quedarà suspès.

  • La nota de l’estada a l’empresa la proporcionarà el/la tutor/a de pràctiques que es repercutirà en els mòduls que configuren les 515 h. de pràctiques en empresa.

  • La superació del cicle requereix la superació de tots els mòduls professionals que el componen. La qualificació final del cicle s’expressa amb dos decimals i s’obté com a mitjana aritmètica de les qualificacions de cada mòdul, ponderades en funció del nombre d’hores que té assignat.

5.2 Avaluació del MP en segona convocatòria

  • L’alumnat que no superi el mòdul durant la primera convocatòria té l’opció de presentar-se a la segona convocatòria en el període establert pel centre educatiu, un cop finalitzades les classes. Això significa que s’han de portar a terme el dia i hora previst d’exàmens de 2a convocatòria, i mai fora d’aquest termini, encara que només sigui entregar una activitat.

  • Per superar un RA en 2a conv. caldrà obtenir una qualificació superior o igual a 5 en una prova que es durà a terme durant el mes de juny en les dates fixades pel centre a tal efecte. En aquesta prova es pot preguntar qualsevol aspecte relacionat tant amb els continguts com amb les pràctiques realitzades en l’RA o RA’s suspesos en primera convocatòria.

  • Abans de la data de la 2a conv., el professorat demanarà a l’estudiant el lliurament de les pràctiques que consideri pertinents per tal de superar cada RA en la 2a convocatòria. En cap cas es considerarà superat un RA sense haver fet el lliurament de les pràctiques encarregades a la 2a convocatòria. Aquest lliurament tindrà com a data i hora límit de lliurament 48 hores abans de la data i hora de la segona convocatòria. Cal obtenir una qualificació mínima d’un 5 en cada pràctica proposada abans de l’examen de 2a conv.

  • La nota final de cada RA en 2a conv. s’obté a partir de la següent fòrmula:

    QRAx = EX * 0,9 + PR * 0,1 , on

    RAx és un RA suspès ( x ∈ {1,2,3,4,5,6,7})

    EX = qualificació de la prova que es durà a terme durant el mes de juny en les dates fixades pel centre a tal efecte. En aquesta prova es pot preguntar qualsevol aspecte relacionat tant amb els continguts com amb les pràctiques realitzades en l’RA o RA’s suspesos en primera convocatòria.

    PR = Qualificació final de les pràctiques a lliurar abans del dia de l’examen.

  • Si un RA qualsevol no se supera en la 2a conv. el curs següent caldrà repetir tot el mòdul.

Recordem que l'avaluació contínua (1a convocatòria) requereix l'assistència regular de l’alumnat a les classes i les activitats programades de cada Mòdul. L’assistència haurà de ser del 80% o superior. En el cas de no arribar al 80% d’hores d’assistència, l’alumne serà avaluat negativament en 1a convocatòria i tindrà l’opció de presentar-se a la 2ª convocatòria.

6. Espais, equipaments, materials i recursos del MP.

El MP s’imparteix en les aules taller d’informàtica preparades per treballar amb discs durs extraïbles amb ordinadors de sobretaula i infraestructura d’accés a xarxa per connectar els portàtils dels alumnes. Es recomana que cada alumne porti el seu ordinador portàtil. Tot estudiant ha de tenir en tot moment disponibles les credencials d’accés al moodle, a la intranet i al drive. També és imprescindible portar material d’escriptori bàsic (llibreta i boli).

El MP tindrà associat un curs Moodle per a la comunicació dels alumnes i la publicació si s’escau de material addicional. Aquesta plataforma permetrà que l’estudiant pugui consultar les seves qualificacions de les activitats que anem realitzant, a fi de que ell mateix pugui dur a terme el seguiment dels seus progressos dins el mòdul.

Els materials i activitats proposades estan publicats al curs Moodle de l’assignatura i a la pàgina web dels apunts del mòdul: https://apunts.institutmontilivi.cat/0484NB/

Només es permet l'ús d’auriculars en les estones de treball lliure mentre l’estudiant està realitzant exercicis pràctics. Si no és aquest el cas, els auriculars han d’estar endreçats. El professor pot demanar l’estudiant que interrompi l'ús dels auriculars en qualsevol moment en què s’hagi de donar qualsevol explicació al grup classe o a un estudiant en concret.

Per impartir aquest mòdul farem un ús intensiu de la plataforma Moodle i utilitzarem la darrera o una de les darreres versions de MariaDB per a la realització de les consultes SQL i el llenguatge procedimental. Per les Bases de Dades NoSQL utilitzarem la plataforma MongoDB Atlas a la que ens registrarem amb el compte de correu proporcionat per l'institut.

El material didàctic que farem servir per impartir el mòdul és material propi, pàgina de referència dels SGBD utilitzats i altres materials menors.

Inicialiment utilitzarem l'entorn php del xampp (phpmyadmin) i l'entorn de comandes mysql per a les consultes.

Més endavant farem servir material propi i apunts i enllaços a la documentació de mysql i de MariaDB. Continuarem utilitzant l'entorn de treball del phpmyadmin i de la comanda mysql de la shell però sobretot treballarem amb un entorn visual anomenat Dbeaver.

Per a la docència de l'RA7 farem servir material propi i apunts de MongoDB. S'ha decidit treballar amb SGBD NoSQL, en concret MongoDB, degut a l'increment del seu ús en el món laboral informàtic

7. Programació dels Resultats d’Aprenentatge

En el moment d’iniciar cada RA o desenvolupar les activitats avaluatives es presentarà detalladament el seu desenvolupament i avaluació.

7.1 Resultats d’aprenentatge i Criteris d’Avaluació. Hores lectives al centre:

9.1 Resultats d'aprenentatge i Criteris d'Avaluació

RA1: Reconeix els elements de les bases de dades analitzant-ne les funcions i valorant la utilitat dels sistemes gestors.
Hores: 4
Criteris d’avaluació Continguts Capacitats clau
1. Reconeix els elements de les bases de dades analitzant-ne les funcions i valorant la utilitat dels sistemes gestors.
1.1 Analitza els sistemes lògics d'emmagatzematge i característiques.
1.2 Identifica els diferents tipus de bases de dades segons el model de dades emprat.
1.3 Identifica els diferents tipus de bases de dades segons la ubicació de la informació.
1.4 Avalua la utilitat d'un sistema gestor de bases de dades.
1.5 Reconeix la funció de cadascun dels elements d'un sistema gestor de bases de dades.
1.6 Classifica els sistemes gestors de bases de dades.
1.7 Reconeix la utilitat de les bases de dades distribuïdes.
1.8 Analitza les polítiques de fragmentació de la informació.
1.1. Fitxers (plans, indexats, accés directe, entre d'altres).
1.2. Bases de dades. Conceptes, usos i tipus segons el model de dades, la ubicació de la informació.
1.3. Sistemes gestors de base de dades: funcions, components i tipus.
1.4. Bases de dades centralitzades i bases de dades distribuïdes. Tècniques de fragmentació.
* Autonomia
* Organització del treball
* Relació interpersonal
* Treball en equip
* Resolució de problemes
Activitats d’ensenyament-aprenentatge Hores Criteris Continguts % avaluació
A2 - Teoria BD 4 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.8 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 100
Total hores RA14

RA2: Crea bases de dades definint-ne l'estructura i les característiques dels elements segons el model relacional.
Hores: 12
Criteris d’avaluació Continguts Capacitats clau
2. Crea bases de dades definint-ne l'estructura i les característiques dels elements segons el model relacional.
.1 Analitza el format d'emmagatzematge de la informació.
.2 Crea les taules i les relacions entre elles.
.3 Selecciona els tipus de dades adequades.
.4 Defineix els camps clau a les taules.
.5 Implanta les restriccions reflectides al disseny lògic.
.6 Crea vistes.
.7 Crea els usuaris i els assigna privilegis.
.8 Utilitza assistents, eines gràfiques i els llenguatges de definició i control de dades.
2. Bases de dades relacionals:
2.1. Model de dades.
2.2. Terminologia del model relacional.
2.3. Tipus de dades.
2.4. Claus primàries.
2.5. Restriccions de validació.
2.6. Índexs. Característiques.
2.7. El valor NULL.
2.8. Claus foranes.
2.9. Vistes.
2.10. Usuaris. Privilegis.
2.11. Llenguatge de descripció de dades (DDL).
* Autonomia
* Organització del treball
* Relació interpersonal
* Treball en equip
* Resolució de problemes
Activitats d’ensenyament-aprenentatge Hores Criteris Continguts % avaluació
A7- Creació de taules i Restriccions 8 2.2,2.3,2.4,2.5, 2.8 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.7, 2.8, 2.11 67
A8- Vistes i altres objectes 4 2.6, 2.8 2.6, 2.9, 2.11 33
Total hores RA212

RA3: Consulta la informació emmagatzemada en una base de dades fent servir assistents, eines gràfiques i el llenguatge de manipulació de dades.
Hores: 32
Criteris d’avaluació Continguts Capacitats clau
3. Consulta la informació emmagatzemada en una base de dades fent servir assistents, eines gràfiques i el llenguatge de manipulació de dades.
3.1 Identifica les eines i sentències per fer consultes.
3.2 Fa consultes simples sobre una taula.
3.3 Fa consultes sobre el contingut de diverses taules mitjançant composicions internes.
3.4 Fa consultes sobre el contingut de diverses taules mitjançant composicions externes.
3.5 Fa consultes resum.
3.6 Fa consultes amb subconsultes.
3.7 Fa consultes que impliquen múltiples seleccions.
3.8 Aplica criteris d'optimització de consultes.
3. Realització de consultes:
3.1 Projecció, selecció i ordenació de registres.
3.2. Operadors. Operadors de comparació. Operadors lògics.
3.3. Consultes de resum.
3.4. Agrupament de registres.
3.5. Composicions internes.
3.6. Composicions externes.
3.7. Subconsultes.
3.8. Combinació de múltiples seleccions.
3.9. Optimització de consultes.
* Autonomia
* Organització del treball
* Relació interpersonal
* Treball en equip
* Resolució de problemes
Activitats d’ensenyament-aprenentatge Hores Criteris Continguts % avaluació
A1- Consultes senzilles 16 3.1, 3.2 3.1, 3.2 40
A5- Consultes avançades 16 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7, 3.8 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7, 3.8 60
Total hores RA332

RA4: Modifica la informació emmagatzemada a la base de dades utilitzant assistents, eines gràfiques i el llenguatge de manipulació de dades.
Hores: 8
Criteris d’avaluació Continguts Capacitats clau
4. Tractament de dades:
4.1. Inserció, supressió i modificació de registres.
4.2. Integritat referencial.
4.3. Subconsultes i composicions en les sentències d'edició.
4.4. Transaccions.
4.5. Polítiques de bloqueig. Concurrència.
4. Tractament de dades:
4.1. Inserció, supressió i modificació de registres.
4.2. Integritat referencial.
4.3. Subconsultes i composicions en les sentències d'edició.
4.4. Transaccions.
4.5. Polítiques de bloqueig. Concurrència.
* Autonomia
* Organització del treball
* Relació interpersonal
* Treball en equip
* Resolució de problemes
Activitats d’ensenyament-aprenentatge Hores Criteris Continguts % avaluació
A6- Insert, update, delete 8 4.1, 4.2, 4.3, 4.5, 4.6, 4.7, 4.8 4.1, 4.2, 4.3, 4.5 100
Total hores RA48

RA5: Desenvolupa procediments emmagatzemats avaluant i utilitzant les sentències del llenguatge incorporat al sistema gestor de bases de dades.
Hores: 40
Criteris d’avaluació Continguts Capacitats clau
5.1 Identifica les diverses maneres d'automatitzar tasques.
5.2 Reconeix els mètodes d'execució de guions.
5.3 Identifica les eines disponibles per editar guions.
5.4 Defineix i utilitza guions per automatitzar tasques.
5.5 Utilitza les funcions proporcionades pel sistema gestor.
5.6 Defineix procediments i funcions d'usuari.
5.7 Utilitza estructures de control de flux.
5.8 Defineix esdeveniments i disparadors.
5.9 Utilitza cursors.
5.10 Utilitza excepcions.
5. Programació de bases de dades:
5.1. Introducció. Llenguatge de programació.
5.2. Variables del sistema i variables d'usuari.
5.3. Funcions.
5.4. Estructures de control de flux.
5.5. Procediments emmagatzemats. Funcions d'usuari.
5.6. Esdeveniments i disparadors.
5.7. Excepcions.
5.8. Cursors.
* Autonomia
* Organització del treball
* Relació interpersonal
* Treball en equip
* Resolució de problemes
Activitats d’ensenyament-aprenentatge Hores Criteris Continguts % avaluació
A9- Procediments, funcions 8 5.2, 5.3, 5.5, 5.6, 5.7 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5 20
A10- Cursors i excepcions 16 5.7, 5.8, 5.9, 5.10 5.4, 5.7, 5.8 40
A11- Triggers i events 8 5.1,5.2, 5.4, 5.9, 5.10 5.6 20
A12. Projecte 8 Tots Tots 20
Total hores RA540

RA6: Dissenya models relacionals normalitzats interpretant diagrames entitat/relació.
Hores: 16
Criteris d’avaluació Continguts Capacitats clau
6. Dissenya models relacionals normalitzats interpretant diagrames entitat/relació.
6.1 Utilitza eines gràfiques per representar el disseny lògic.
6.2 Utilitza les taules del disseny lògic.
6.3 Utilitza els camps que formen part de les taules del disseny lògic.
6.4 Analitza les relacions entre les taules del disseny lògic.
6.5 Utilitza els camps clau.
6.6 Aplica regles d'integritat.
6.7 Aplica regles de normalització.
6.8 Analitza i documenta les restriccions que no es poden plasmar en el disseny lògic.
6. Interpretació de Diagrames Entitat/Relació:
6.1. El model E/R. Entitats i relacions. Cardinalitats. Debilitat.
6.2. El model E/R ampliat. Generalització i especialització. Agregació.
6.3. Pas del diagrama E/R al model relacional.
6.4. Restriccions semàntiques del model relacional.
6.5. Normalització de models relacionals.
* Autonomia
* Organització del treball
* Relació interpersonal
* Treball en equip
* Resolució de problemes
Activitats d’ensenyament-aprenentatge Hores Criteris Continguts % avaluació
A3- Model ER 8 Cap 6.1, 6.2 8
A4 – Esquema Relacional 8 6.1, 6.2, 6.3, 6.4, 6.5, 6.6, 6.8 6.3, 6.4 100
Total hores RA616

RA7: Gestiona la informació emmagatzemada en bases de dades no relacionals, avaluant i utilitzant les possibilitats que proporciona el sistema gestor.
Hores: 16
Criteris d’avaluació Continguts Capacitats clau
7. Gestiona la informació emmagatzemada en bases de dades no relacionals, avaluant i utilitzant les possibilitats que proporciona el sistema gestor.
7.1 Descriu les característiques de les bases de dades no relacionals.
7.2 Avalua els tipus principals de bases de dades no relacionals.
7.3 Identifica els elements utilitzats en aquestes bases de dades.
7.4 Identifica diverses formes de gestió de la informació segons el tipus de base de dades no relacionals.
7.5 Utilitza les eines del sistema gestor per a la gestió de la informació emmagatzemada.
7. Ús de bases de dades no relacionals:
7.1. Característiques de les bases de dades no relacionals.
7.2. Tipus de bases de dades no relacionals.
7.3. Elements de les bases de dades no relacionals.
7.4. Sistemes gestors de bases de dades no relacionals.
7.5. Eines dels sistemes gestors de bases de dades no relacionals per a la gestió de la informació emmagatzemada.
7.6. JSON
7.7. MongoDB i MongoDB Atlas
* Autonomia
* Organització del treball
* Relació interpersonal
* Treball en equip
* Resolució de problemes
Activitats d’ensenyament-aprenentatge Hores Criteris Continguts % avaluació
A13- NoSQL 16 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 7.5 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 7.5, 7.6, 7.7 100
Total hores RA716

9. Bibliografia general del MP

Enguany no farem servir cap llibre de text de referència. Tota la informació necessària es publicarà a l'espai Moodle del mòdul i/o a la pàgina web específica pel mòdul.

Tant la informació en paper com la informació en format digital que es va proporcionant al llarg del curs cal que l'alumne se la gestioni i organitzi correctament a fi de tenir-la a l'abast en tot moment quan aquesta pugui ser requerida.