Salta el contingut

DAM - DAW - MP 0484 Bases de Dades

Exercicis Model ER Avançat

Ex7 - Companyia d'assegurances

L'objectiu d'aquesta activitat és identificar les entitats i interrelacions en un escenari concret.

Feu una llista de les entitats, amb els seus atributs i claus, i de les interrelacions, amb les característiques associades de l'escenari següent que es vol modelitzar:

  • Una companyia d'assegurances vol informatitzar els seus processos, que actualment encara tenen en format paper.
  • La companyia té clients, dels quals té una fitxa amb el DNI, nom i cognoms, adreça, telèfon de casa, telèfon mòbil i telèfon de la feina.
  • La companyia ven pòlisses d'assegurança. Cada pòlissa té un número de pòlissa, és d'un tipus (vida, automòbil o llar), té unes característiques particulars associades, està associada a un client, té un preu i un tipus de pagament (mensual, semestral o anual), i té associada una data de contractació, una data d'inici de vigència i una data de final de vigència.
  • La companyia té moltes sucursals. Les sucursals són de dos tipus: sucursal principal d'àmbit provincial i sucursals dependents de la provincial.
  • Les sucursals tenen un cap de sucursal i diversos venedors. Un cap de sucursal pot ser cap de diverses sucursals dependents, però no de diverses sucursals principals. Un venedor està associat a una única sucursal.
  • Tenim una fitxa dels caps de sucursal i dels venedors en què consta el DNI, nom i cognoms, número de compte en què reben la nòmina, adreça, telèfon mòbil i telèfon fix de casa.
  • També volem tenir registrades les pòlisses que ven cada venedor, i les pòlisses que cada sucursal té associades.

Ex8 - La Casa Per La Teulada S.L.

L'objectiu és detectar entitats, atributs i interrelacions en un escenari concret.

La immobiliària Lacasaperlateulada S.L. ens ha explicat que el seu sistema d'informació ha d'incloure les dades de tots els habitatges que gestiona.

De cada habitatge cal saber-ne el tipus (pis, àtic, casa aïllada, casa, loft, local comercial, magatzem, etc.), l'adreça completa (tipus de via -que pot ser carrer, avinguda, rambla, carretera, ronda, etc.-, nom de la via, número, bloc, pis, porta, codi postal, població, municipi, província, país), les característiques de l'habitatge (número d'habitacions, número de banys, si té o no balcó o terrassa, si inclou o no plaça d'aparcament, si té o no traster, si té o no safareig, si té o no pati, si disposa de calefacció i/o aire condicionat i d'altres característiques que puguin ser interessants) i el preu de venda o de lloguer mensual. També cal enregistrar si l'habitatge està destinat al lloguer o a la compra i la referència al seu propietari (que suposarem únic per cada habitatge).

A cada habitatge cal associar-li les dades de la persona de contacte que l'ofereix en lloguer o per vendre.

Dels propietaris i de les persones de contacte cal tenir-ne la següent informació: NIF, nom i cognoms, telèfon de contacte i adreça de correu electrònic de contacte.

En la base de dades es registraran, també, les dades dels comercials de la immobiliària, en concret: el seu NIF, nom i cognoms, telèfon mòbil proporcionat per l'empresa, telèfons (almenys 1) particulars, adreça de correu electrònic, adreça postal completa i número de compte per a rebre les nòmines.

També cal emmagatzemar les dades dels clients que visiten els habitatges. Així doncs, caldrà demanar-los les següents dades: NIF, nom, cognoms, adreça, telèfons (almenys un) de contacte i adreça de correu electrònic.

De cada client, caldrà saber quins habitatges ha visitat, en quina data i a través de quin comercial.

De cada habitatge que s'ha venut o llogat cal saber per part de quin client, a través de quin comercial i en quina data.

La immobiliària també desitja guardar la informació de les nòmines dels seus comercials. En concret, cal guardar la següent informació: nom, cognoms i NIF del comercial, data de pagament, compte de pagament i totalitat de l'import abonat. A més cal enregistrar desglossadament l'import de la part de la nòmina que correspon al sou base, dels diversos plus que pugui generar el comercial (productivitat, premis, etc.) i de les diverses comissions que pugui obtenir de la venda d'habitatges.

1.- Detecteu el conjunt d'entitats i els seus atributs corresponents del model Entitat-Relació (ER). 2.- Anomeneu el conjunt d'interrelacions entre les entitats, així com les seves cardinalitats i els atributs associats, si en tenen.

Ex9 - Cadena de restaurants

Es necessita una base de dades relacional per a emmagatzemar informació sobre els diferents locals d'una cadena de restaurants. Tots els locals tenen un aforament màxim, una adreça postal, i un horari d'obertura. Tanmateix els restaurants tenen taules numerades i amb una determinada capacitat.

Els clients han de poder efectuar reserves de taula per una data i hora fixades, i per un determinat nombre de comensals. Dels clients només cal guardar-ne el nom i un telèfon de contacte.

Necessitarem també enregistrar la informació referent als empleats de cadascun dels restaurants, així com la informació relativa a l'encarregat de cada local.

Ex10 - Club d'atletisme

Es necessita una base de dades relacional per a emmagatzemar informació sobre un club d'atletisme que vol portar un registre dels temps dels entrenaments dels seus atletes. Per aconseguir-ho cal emmagatzemar les dades següents: el número de federat, nom, telèfon i la data de naixement de tots els atletes.

També s'emmagatzemen les diferents proves en les que els atletes entrenen com per exemple 100 és 100 metres lliures, 100T és 100 metres tanca, 3000 és 3 kilòmetres.

Un mateix atleta pot entrenar-se en diferents proves. Quan s'entrena pren les dades de l'entrenament que consisteixen en saber en quina prova s'ha entrenat, el dia i hora i quin temps ha fet. També un comentari sobre com li ha anat per un altre dia poder-lo consultar. Naturalment un atleta no pot fer dos entrenaments en el mateix dia i hora.

Ex11 - La farmàcia

Es necessita una base de dades relacional per a emmagatzemar informació sobre una farmàcia. Cal emmagatzemar informació sobre els diferents medicaments, el nom, el laboratori que el produeix i si hi ha un genèric substitutiu. També dispensen preparats sota comanda, en aquest cas cal enregistrar la data de lliurament i el client que fa la comanda.

Si la farmàcia no disposa del medicament demandat en stock, efectua una comanda al laboratori corresponent. En aquesta operació es pren nota del client i el medicament.

Dels clients es coneix el nom, el número de seguretat social i el telèfon per a avisar quan arribi la medicació.

Dels laboratoris es coneix el nom, telèfon, e-mail i la pàgina web.

Ex12 - La perruqueria

Es necessita una base de dades relacional per a emmagatzemar informació sobre una perruqueria. Cal informatitzar-ne les cites de la clientela per tal de portar un control més còmode d'aquesta informació. A més, també desitja controlar de forma automàtica les existències dels productes de que disposa per tal de realitzar les diferents feines, com rentar els cabells, o tenyir-los. Quan un producte baixa de certa quantitat al magatzem, s'ha de realitzar una comanda al proveïdor adequat.

Per tal de millorar la relació amb els clients, aquesta enviarà una felicitació via correu postal coincidint amb l'aniversari del client, creant així una sensació d'atenció personalitzada.

La feina a realitzar pot ser individual, com rentar els cabells, o pot estar formada per diferents feines, com rentar i tallar els cabells. A més, es desitja associar els productes que corresponen a les diferents feines per tal de que quan s'introdueixi una feina es modifiquin els productes en existència.

D'aquests productes sabem el nom, el preu, per a què s'utilitza i el proveïdor a qui es compra. Els productes també es poden vendre solts, sense associar-los a una feina concreta.

Ex13 - La gossera

Es necessita una base de dades relacional per a emmagatzemar informació sobre una gossera. Tots els gossos tenen un xip (perquè si no el tenen els hi posen a la gossera) amb un número que els identifica. Els gossos poden tenir nom, ser de raça o no i un pes aproximat.

Tindrem totes les races entrades a la base de dades i en cas de capturar un gos de raça li assignarem.

Un mateix gos pot entrar i sortir diverses vegades de la gossera, cal tenir un registre d'això amb la data d'entrada i la de sortida, així com una descripció de l'estat en que es troba l'animal en el moment d'entrar a la gossera. Per identificar aquestes instàncies ho farem mitjançant el número de xip del gos més la data d'entrada a la gossera.

Ex14 - Els Aiguamolls de l'Empordà

Es necessita una base de dades relacional per a emmagatzemar informació sobre els Aiguamolls de l'Empordà. Necessitem un registre de totes les especies d'ocells que hi habiten. Crearem un registre d'avistaments. Un avistament és que un dels ornitòlegs del parc ha vist un o diversos ocells d'una espècie.

Els ornitòlegs tenen un carnet que els acredita. S'identifiquen pel número de carnet.

Dels avistaments ens interessa l'espècie avistada, el número d'ocells avistats i una descripció del lloc i les circunstàncies d'avistament. També ens interessa la data d'avistament.

Totes les possibles espècies estan entrades a la base de dades i s'identifiquen per un codi alfanumèric. Enregistrarem tant el nom en català com el nom científic de l'espècie.

Els ornitòlegs són un col·lectiu jerarquitzat, ens interessa reflexar aquesta jerarquia a la bdd sabent qui és cap de qui.

No hi ha codi d'avistament. Per identificar un avistament ens cal el dia, la espècie i el codi de l'ornitòleg.

Ex15 - Cadena de supermercats

El propietari d'una important cadena de supermercats, ens ha encarregat dissenyar una base de dades per portar el control i la gestió dels aspectes referents al seu negoci. Així doncs, ens dóna la informació següent:

  • Cadascun dels supermercats estarà perfectament identificat amb un codi. A més, cada supermercat disposarà d'empleats. Naturalment, cada supermercat de la cadena tindrà molts empleats tot i que un d'ells només estarà en un determinat supermercat. Un d'aquest empleats és el Director del Supermercat.

  • Cada supermercat disposa de varies caixes. Dintre cada super identifiquem les caixes com caixa1, caixa2, caixa3, etc. Els productes del supermercat estan perfectament identificats pel codi de barres i ens interessa saber el seu nom i el preu de venda. També ens interessa saber la quantitat que hi ha en cada supermercat i quina és la quantitat mínima que hi ha d'haver a cada supermercat.

  • Quan falta un producte, els supermercats demanen una comanda a un dels proveïdors d'aquest producte. Cada comanda estarà formada per una sèrie de productes que es demanen i en quina quantitat i sempre anirà dirigida a un únic proveïdor.

  • Alguns productes i en determinades dates s'ofereixen en oferta especial. D'aquesta manera un producte el poden tenir en l'oferta 1 en unes determinades dates a un determinat preu, en l'oferta 2 en unes altres dates i diferent preu, etc. Ens interessa saber el preu de cada un d'aquest productes en els dies d'oferta especial ja que pot variar.

  • Els clients venen al supermercat a realitzar les seves compres. Alguns dels clients els tenim identificats a través de la targeta del super, i en aquest cas sabem el seu nom complert, dni, targeta de crèdit, adreça, població, etc. D'altres compres no sabem el client que les ha fet.

  • De totes les compres que realitzen els clients ens interessa saber el dia, l'hora, en quina caixa han pagat, quin empleat l'ha cobrada i el detall de la compra, o sigui quins productes, en quina quantitat i a quin preu. Aquestes compres que passen per caixa les podrem relacionar amb un client si ens mostra la seva targeta, en cas contrari no tindrem informació de qui ha fet la compra.

**ULL !!! EL SISTEMA HA DE DONAR RESPOSTA A: **

  • Donat el codi d'un producte saber la quantitat que en hi ha a cada supermercat i quina és la quantitat mínima que en hi ha d'haver.

  • Per cada comanda de compra ens interessa saber el supermercat que l'ha fet, el proveïdor a qui va dirigida i quins productes i quina quantitat es demanen.

  • Donat un client dels que tenim identificat, saber les compres que ha fet, el supermercats on les ha realitzat i els productes i en quina quantitat ens ha comprat.

  • Per cada compra hem de saber en quina caixa s'ha cobrat, quin empleat l'ha cobrat i el detall de la compra. Si és possible també ens interessa saber el client que l'ha fet.

  • Donat un determinat producte saber en quins dies ha estat en oferta especial i a quin preu s'ha venut.

  • Saber tots els empleats de cada supermercat i qui en és el seu director.

  • Saber les caixes que hi ha a cada supermercat.